Saturday, October 29, 2011

Kisah Musang Tiada Janggut

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Pada satu hari, sedang hamba melayari perasaan sendiri di depan komputer, bertemankan kerja2 pentadbiran yang tak pernah surut, hamba terdengar seakan-akan angin yang berbisik. Bunyinya halus sahaja. Justeru hamba memandang pintu yang sengaja hamba biar terbuka, untuk menghalau angin sejuk ekon kerajaan yg kami anggap percuma.


Bunyi itu kedengaran lagi. Bunyinya tidak dalam, sekadar mengetuk gegendang telinga sahaja. Hamba agak mushykil,apabila hamba terdengar bunyi yg seakan- akan terkikik2. Nah hamba tambah musykil. Terdengar pula bunyi mengetuk dinding dengan lembut dan malu2, hamba buat tak endah saje, sbb biasanya banyak kucing lalu lalang yang suka menggesel badan di dinding papan nipis opis hamba,yang meninggalkan kesan bunyi yang mendebarkan. Barangkali. Ye. Barangkali kucing.


Tetiba bakul sampah kecik yang baru habis sampahnya diangkut oleh kakak cleaner yg tegar membantu kami dan melayan kerenah kami saban hari melayang ke pintu. Betul2 di depan pintu duduknya. Dari ruang pintu yang terbuka, hamba memandang dengan penuh rase kagum. Magis. Magis dan tragis.

Hamba menghela nafas panjang yang tidak ketakutan. Tangan hamba sangkut di pinggang. Kalaulah ade net di depan mata, sudah barangsekali akan hamba sangkut di leher penyepak bakul sampah itu,lalu akan hamba pamerkan depan bilik hamba. Jika ade botol berisi formalin lagi bagus. Maka bolehla barang pameran bertahan lama.

Kaki hamba atur ke pintu. Berdebar pula rasenye. Tiba2, di sebalik dinding berwarna putih kelabu, menempel 2 musang yang tegar menahan tawa. Nah itu dia! Menyesal pula rasenye tidak merakam keadaan itu. Jika tidak, sudah tentu kedua musang berkenaan akan glamor di blok tutor yang maha bising ini.



Sumber: Google.


2 musang comel (erk, comel ke?) ini berkawan baik. Keduanya selalu menyepi di bilik sebelah. Buat ape yeh? heh heh



"Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar.Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan.Sahabat sejati menjadi pendorong impian.Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah"

No comments:

Post a Comment