Saturday, March 17, 2012

Kopi Pagi yang Manis!

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,




Just a quick thought before I start my day!




Rasanya waktu terbaik untuk meluahkan rasa hati, atau mimpi semalam ialah waktu pagi, kan? So hamba rasa waktu breakfast adalah waktu terbaik untuk di-spend-kan bersama yang tersayang, and ofkos bila berjauhan dari keluarga, kawan2 lah yang pertama dicari untuk sarapan bersama. Kenapa?




Pertama: Sebab sarapan itu penting! Penting untuk orang mau kurus, dan juga orang mau gemuk, dan juga orang mau bijak, ngee. Bekalkan tenaga untuk diri sebelum memulakan hari tuan hamba. Kalo puasa sunat, sila-lah sahur,sahur tu kan sunnah ;)




Kedua: Waktu pagi ialah waktu sebelum diberi tekanan oleh bos, oleh suasana tempat kerja, oleh bising enjin kereta, oleh kelam asap motor, oleh kesesakan jalan, oleh bebelan atau nasihat yang mungkin tidak diperlukan dan oleh fail bertimbun di meja. Jadi waktu itu ialah waktu paling neutral, tanpa asid atau alkali berlebihan. Justeru, perasaan dan hormon masih stabil. Sebarang gurauan tidak meninggalkan kesan mendalam sepertimana gurauan ketika balik kerja, atau gurauan ketika lapar :)



Ketiga: Mamai. Baru bangun. Mimpi masih segar. Atau mungkin sudah berlalu ketika gosok gigi. Mata sudah terbuka tapi otak masih gear 1. Keadaan terbaik untuk mendaki bukit, untuk memulakan hari tuan hamba.




Keempat: Wajah pertama di pandang selepas bangun ialah wajah sewaktu duduk di kerusi dan bersarapan. Kalo sarap di kedai, sudah tentulah wajah adik yang amik order terkecuali. Unless hati tuan hamba tidak setia! (sendiri mau ingat :P). Jadi, mengadap wajah pertama yang belom meninggalkan isu pada permulaan hari yang baru, adalah wajah yang mungkin akan dikenang sehingga penghujung hari. Wajah yang memberi motivasi. Meninggalkan sentuhan inspirasi. Sebab itu anak-anak yang disediakan sarapan oleh ibunya tidak sabar nak balik dari sekolah. Siapa yang anak-anak tersebut nak jumpa dulu? Harusla mama-nya kan? Seorang suami yang dituang teh oleh isterinya setiap pagi, berkemungkinan besar terfikir nak lunch di rumah?


Kelima: Waktu pagi adalah singkat. Kalo breakfast kul 10.30 itu sudah dikira brunch, bukan lagi breakfast. Jadi, kemungkinan untuk borak sehingga tahap membuang masa adalah kecil. Jimat masa, tambah rasa cinta, tidak sempat melibatkan umpatan dan fitnah! Sweet aye?




Keenam: Jika bukan waktu ini, untuk mencurahkan perasaan hati, waktu bila lagi, kan? Balik malam mungkin anak-anak sudah tidur. Isteri kepenatan. Lama-kelamaan hubungan kekeluargaan menjadi hambar. Jika belum berkeluarga, rumah yang didiami bersama ahli rumah yang lain bertukar menjadi hotel. Jumpa seminggu sekali. Tidak seronok pula gelaran ''hosmet'. Dek renggangnya suasana, hati mula berbisik iri. Pelbagai ragam dicungkil, sedangkan itu cuma mainan jiwa yang sudah lama tidak bicara sesama sendiri..




Dan barangkali ada lagi sebab-sebab yang lain yang menekan-kan tautan ukhuwwah yang istimewa di waktu pagi. Semoga sarapan istimewa bersama yang ter-istimewa tidak pula mencacatkan waktu bekerja yang diamanahkan ALLAH (unless datang lewat dan pulang malam, heee). Apa gunanya jika mengeratkan hubungan sesama manusia, tetapi sehingga mengabaikan hubungan dengan ALLAH, kan? Muhasabah untuk diri hamba yang serba kekurangan jua...

1 comment: