Monday, December 7, 2009

Moko The Menace

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Apa yang hamba nak tulis ni dah diketahui rasenye oleh warga Malaysia di New Zealand. Ye dak? Especially yang rajin bace or tengok berita. Tapi takpa lah, biarlah hamba kongsikan lagi sekali.


Hamba ni memang minat dgn haiwan2 ni (al-maklum, dept. of zoology), terutama nya ikan. Di satu tempat di north island di New Zealand ni, iaitu di Gisborne, tinggalnya se-ekor dolfin bernama Moko di perairan pantainya. Pantai itu pula sering dikunjungi oleh orang2 tempatan, Sikit sebanyak, mcm pantai rekreasi la.


Sejak kecik lagi si Moko tinggal kat c2. Masa kecik2, org sume pakat duk kate si Moko ni cute la, comel la, bijak la, suke la, sayang la.. tapi skang Moko pun dah besar, dah 200 kg dah badan dia ni ha..


Macam manusia la jugak kan, mase muda2, sume chantek, sume lawa, sume cute, buat ape pun chumell, tapi bila dah tua, dah kedut2, ibarat sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi..hehe


Sekarang, dengan saiz lebih kurang 2 meter setengah, apa yang si Moko buat ni sumenye salah. Moko ni plak pelik skit tabiatnye bile dah bergelar remaja. Moko akhir2 ini suka sangat bersosial dgn perempuan, kalo ade female human yang surf kat pantai tu, maka tergedik2 lah Moko menganggu dan mencurik perhatian dgn mencurik surfing board org itu. Jeng jeng jeng, apekah sbnrnye yang diinginkan oleh Moko. Apekah pakaian si female human telah menarik perhatian si Moko yang dikatakan kuat ingatan itu?!


Maka adelah wartawan yang buat kesimpulan, di-iya-kan lagi oleh ketua kelab surf kat c2, bahwa si Moko mempunyai perasaan terhadap manusia dan se-iring dengan tumbesaran dan ke-rumaja-annya, Moko dikatekan ingin mengawan dengan manusia! Isk3


Close -Up pula telah menjemput seorang pakar marine untuk membersihkan nama baik Moko. Kata pakar marine tersebut, memang style dolfin begitu, iaitu suke menggesel2kan dan menolak badan dan ekornya yang berat dengan ahli masyarakat. Cume biasenye dolfin lain akan buat begitu pada geng dolfin-nya yang lain. Al-kesahnye si Moko ni pulak mempraktikkan style dolfin nye dengan manusia. Itu yang bikin manusia geram tu. Nak buat macamane, si Moko ni kan anak yatim, kesepian. Tak dapat dolfin sbg kawan, manusia pun jadilah!


Style dolfin yang sebegitu sbnrnya untuk menunjukkan kekuatan yang menjurus kepada hierarki sosial di alam laut (masuk bab ekologi la plak). Jadi sebagai manusia yang bijak, janganlah kite amek hati dgn si Moko. Apa yang perlu kita ambil ialah memberi Moko luang utk menunjukkan dirinya yang sebenar sebagai dolfin. Biarkan dia sendiri di alam liarnya, sebab kalo tak, sape yang bising? Kita jugak..


Okeh Moko, berjuang!

No comments:

Post a Comment