Tuesday, January 5, 2010

Deja Vu


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Semasa melangkah gagah kembali ke rumah petang semalam, tiba2 terlihat akan aksi summer di Dunedin di sepanjang jalan.


Maka bibir pantas melaser, walau sekadar menujukan pada telinga sendiri. Yang mana laseran itu, apakala didengar oleh para watak utama siri pameran waktu panas, akan memanaskan lagi darah mereka.


Akan tetapi, alhamdulillah bicara itu semestinya dalam bahasa melayu. Almaklumla bahasa inggeris sepoi2 geli2 telinga sahaja. Maka mereka tetap senyum walau terjeling akan bibir yang kumat kamit ini.


Maka hati terase puas, kerana mereka tidak memahami laseran hamba. Risau jugak hamba, kembalinya hamba ke tanah air nanti, takut plak melaser tak tentu pasal di jalanan.


Tetiba hamba terdetik plak pada seorang kenalan. Beberapa sebenarnye. Fikiran berantai semasa berjalan. Kesian plak kerana mempunyai perasaan tidak puas hati atas laserannya yang tidak tentu pasal pada satu mase dulu.


Bila difikir2 semula, tak semestinya beliau melaser kerana berniat buruk. Kemungkinan besar semasa melaser itu, beliau sedang merase deja vu, terase seperti sedang berada di Rose Garden di negara pengajiannya dulu. Merase orang kelilingnya seperti mat-mat dan minah-minah salleh yang pasti menganggap bahasa eksotik laseran nya sekadar pujian semata.


Barangkali beliau terlupa, atau terbiasa, maklum sebelum ini kalau melaser - orang tak faham, jadi di Malaysia pun terterus lah jugak perjuangan menembak laser kepada musuh tak rasmi beliau.


Pendapat hamba kepada tuan hamba yang pernah terkena tembakan itu, tak sepatutnya merase sedeh, malah sepatutnya berbangga kerana beliau telah menganggap tuan hamba kelihatan seperti mat-minah salleh. Bukan senang.. Itu laser tanda sayang kot. Lain orang ~ lain cara.


Dan pendapat hamba kepada tuan hamba yang telah merasakan deja vu seumpama itu, maaf kerana hamba berprasangka. Hamba faham perasaan tuan hamba sekarang. Hehe. Banyak sebab untuk dilaserkan. Cuma jangan terus guna laser kuasa tinggi. Nanti hati orang yang dilaser mati sebelum sempat sembuh, okay? Teruskan niat murni. Bekki cagho skit kalo perlu. Semoga ALLAH bersama kalian.


“Jangan kamu perkecilkan sesuatu yang ma’ruf walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang ceria” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi di dalam Syi’ab al-Iman)


Senyum dan ceria-cerialah tatkala berurusan dengan manusia, menangislah semasa bersunyi-sunyian bersama Dia. (Abu Saif, 2008)


Sekalung penghargaan atas segala ilmu dan mutiara kata yang termuat dalam entri terbitan kali ini buat;

Abu Saif @ www.saifulislam.com.

No comments:

Post a Comment