Monday, January 4, 2010

Jenis Kaki Anda



Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,

Tahu-kah tuan hamba sekalian, bahawa kaki manusia boleh terbahagi kepada beberapa jenis? Cuba lihat kaki tuan hamba sendiri (sekiranya tuan hamba sedang berada di sekolah atau ofis, cukup sekadar memandang, tidak perlu mencabut kasut atau stokin, atas sebab2 kesihatan jiran tetangga). Ape pendapat tuan hamba? Jenis apekah kaki tuan hamba?


Kompius? Biar hamba share tentang jenis kaki hamba. Selain telah dikenalpasti sebagai kaki bangku sejak zaman tadika lagi, hamba juga kadang2 boleh diklasifikasikan sebagai kaki hendap! Tapi itu kadang2 saja, untuk tujuan positif, hendapan ilmu sahaja, dan bukan selalu!


Pernah kah tuan hamba tersilap hendap orang? Kalo ter’stalk’ dalam facebook @ frenster @ mana2 laman web social yang lain, hamba rase tak “ter” sangat la kan. Macam lebih baik guna perkataan sengaja kot dop? Heheh


Akan tetapi ter-hendap dalam blog2 (hendapan ilmu!). Kalo macam hamba, hamba biasanya memperuntukkan satu waktu untuk satu bahan bacaan secara tidak sengaja.Jadi blog sape2 pun, kalo pasal bende yang hamba berminat nak baca tu, hamba biasanya main redah je lah kan..


Kata kan la ade seorang kawan hamba tanya idea untuk gubahan hantaran (bukan menjadi bahan rujuk kerana pakar), lalu hamba akan menggoogle lah “hantaran”. Hamba mula aktif menggoogle tentang semua benda sejak hamba percaya memang ada antara sahabat hamba yang menggoogle nama hamba suatu masa dulu (kelakar okeh, jangan marah!)


Google punye google, kadang2 hamba termasuk ke blog orang yang hamba kenal. Tambah2 plak kalo rakan sekolah atau sekampung. Yang lebih mendebarkan lagi ialah bile keluar plak nama tempat yang sedang meng-hendap itu. Haishh kecut jugak la perut hamba. Seb baek la niat pertama adalah dengan tidak sengaja. Orang kata pandangan pertama itu ajeki!


Walaubagaimanapun hamba senang untuk terus menziarah, dan mengharapkan jugak tuan rumah yang telah menjadi mangsa hamba sudi menjengah kembali ke teratak buruk hamba ini. Hutang menghendap dibayar menghendap, erk!. Siyes hamba tak kisah tuan hamba nak jengah dari tingkap mana pun. Tak kira lah tingkap yang menghadap ke Indonesia ke, New Zealand ke, atau lebih2 lagi tingkap yang menghadap tanah tumpah darah hamba, Malaysia. Menghendap tak semestinya mengintip kan, sekadar bertanya khabar tanpa menggunakan lidah!


Semoga tali ukhuwwah tersambung kukuh, walau pernah hampir reput terendam arus waktu…


(adekah ayat2 di atas ayat nak menebus rase bersalah hamba, kerana telah “ter”-hendap’? Hmm, sudah barang sekali tidak! *smile)

No comments:

Post a Comment