Tuesday, November 24, 2009

Premis Kenduri


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,

Cuti-cuti sekolah macam sekarang ni, memang banyak yang boleh di plan. Tambah2 plak kene dengan cuti raye haji. Jadi para belia dan muda-mudi seantero Malaysia sudah merancang tarikh yang terbaik utk resepsi majlis perkahwinan, supaya kebanyakan orang boleh hadir. Banjir pun banjirla ye, fenomena alam, manusia cuma merancang, ALLAH jugak yang menentukan!

Bagi orang kebanyakan yang kerjanya menghadiri majlis2 orang kawen plak, semakin lama semakin tak ikhlas jadinya. Apa taknya, kalo diikut tradisi, sekali pergi, terbang sekeping kertas merah. Dalam sehari plak, bleh jadi 2-3 keping kertas terbang. Darab lagi dengan 7 hari seminggu, last2 tinggal kepingan besi jek dalam poket! Betulkan niat tuan hamba, kang terbang free kang, rugi dunia akhirat nanti, hehe

Pasal budaya orang melayu ni, hamba tak mo komen banyak2, kang kene atas batang hidung hamba sendiri, sebab hamba ni melayu jati. Kang orang kate melayu murtad karang. Namun hamba rase ramai kawan2 kita yang buat resepsi pada mase ni, bleh kot consider kepokaian kawan2 lame ni, hehe. Jadi jangan la terase kalo hadiah yang dibawak tu tidak memenuhi jangkaan kita. Tambahan plak kalo yang hadir tu baru balik obesea, tengah cuti summer ke. Janganla expect dia bawak sheep skin plak sebagai hadiah, almaklumla depa mai nak belajar, elaun cukup makan pakai je tu (backup!)

Tapi si hadirin plak, janganla sampai tak hadir kenduri sebab tak mampu nak sediakan hadiah yang vogue de vas! Kat cni, dah kire kene apply konsep jangan riak, sape pun kite, title ape pun kite, bagilah hadiah ikut kemampuan dengan ikhlas, bukan nak menunjuk2, insyaALLAH berganda hadiah yang lebih bagus yang kite dapat di sana nanti. Kupon untuk balasan hadiah itu cumalah : ikhlas kerana ALLAH.

Ade jugak yang amek peluang kenduri kawen ni untuk re-union sekolah. Bagus benar la tu. Hamba suke. Hamba harap, bile hamba balik tahun depan, masih ade kawan2 hamba yang akan buat kenduri kawen, supaya hamba bleh join re-union jimat kos (tanpa yuran tahunan dan yuran jamuan) yang biasenye berlaku secara sengaja atau tidak sengaja di premis2 kenduri.

Besar hikmah walimah ni, selain untuk raja sehari, malah juga untuk rakyat jelata manfaatkan, mengeratkan lagi silaturrahim yang telah lama terputus. Terima kasih kepada penganjur!

Berkata Anas r.a.: Apabila Rasulullah s.a.w melihat tanda inai pada Abdul Rahman bin Auf r.a., baginda bertanya: Apa ini? Abdul Rahman menjawab: Saya telah menikmati seorang wanita dengan maskahwin emas seberat biji kurma. Maka Rasulullah s.a.w pun mendoakan bagi Abdul Rahman:“Moga-moga Allah memberkati anda! Adakanlah walimah, walaupun hanya dengan menyembelih seekor kambing. (Hadis riwayat Bukhari)

Walau pun begitu, walimah tidaklah semestinya dilakukan dengan seekor kambing tetapi ia dilakukan bersesuaian dengan kemampuan suami. Ini adalah kerana Nabi s.a.w sendiri pernah melaksanakan walimah untuk Shafiyah dengan menyediakan campuran kurma tanpa biji yang dicampur dengan keju dan tepung di atas sumbangan para sahabat yang hadir. (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Oleh kerana itu tuan hamba semua, tolong sampaikan ucapan ini kepada sahabat2 yang melangkah ke gerbang perkahwinan bagi pihak hamba sekali ye;
“Moga-moga Allah memberikan keberkahan kepadamu dan keberkahan untukmu dan menghimpunkan kamu berdua dalam kebaikan.”

No comments:

Post a Comment