Tuesday, July 13, 2010

Kassim betul-betul Selamat


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,

Tuan hamba,

Tuan hamba dan hamba pernah remaja. Malah tuan hamba mungkin maseh lagi remaja. Hamba? Oh, hamba juga masih remaja. Walaupun remaja hamba sudah mencecah senja. Hehe. Yang penting hati, bukan?

Orang kate, mase remaja itu indah. Mungkin paling indah dalam hayat dunia. Barangkali kalo dilukis graf kehidupan, agaknya titik remaja adalah titik plot yang paling tinggi, kot?

Setiap orang punya kisah manis, masam tapi lebih manis, atau manis2 belaka mase remaja. Salah satu sebab utama, kerana mase remaja lah saham tengah tinggi. Mase remaja lah junior2 mencari senior2 untuk pinjam buku, atau pinjam hati! Dan mase remaja juga-lah senior2 memasang umpan ikan getah (palsu), lalu melepaskan joran ke dalam sungai yang jernih.

Bila usia menginjak tua, usahkan umpan palsu, pakai umpan cacing pun belum tentu laku. Sebab-nya sungai dah keruh. Ikan2 tak nampak. Dan-dan, tertangkap buaya. Alamak, same2 pemangsa. Rasekan, hehe

Justeru, kepada pemangsa-pemangsa dan mangsa-mangsa serta bakal2 mangsa di luar sana, hidup di dunia tidak-lah se-indah yang di-impikan. Sebab 1 hari nanti, kita semua akan mati. Kita semua akan berkedut 5, 10, 100 dan satu saat berkedut 1000. Belek2 sikit ujung mata tuan hamba, berapa garis suda ada?


Kenapa hamba bicara soal ini? Oh, sebab hamba sedeh duk tengok remaja-remaja di tepi jalan. Bersiul2 mencari pasangan. Tuan hamba pikirlah sendiri, kalo lah pasangan hidup tuan hamba di-peroleh dengan cara bersiul, ape beza -nya pasangan hidup tuan hamba dengan burung pipit? Atau burung ketitir, atau kelicap? Kalo semudah itu mencari cinta, ape susah? Berchenta saje dengan pipit2 yang hinggap di tepi rumah. Kalo rumah tuan hamba takde burung2 hinggap, rumah hamba banyak burung sesat.






Duhai pemuda remaja, kalo sonang sangat memikat si buah hati, SMS 2-3 kali dah cair, belanja 2-3 kali dah lentok. Pikir semula, tuan hamba sorang je ke yg bleh belanja makan? Atau tuan hamba sorang je ke ade hset nak SMS si dia yang tuan hamba angau-kan itu? Aiseh bahaye tu.


Pemudi remaji pula. Alahai sonang la pulak jatuh hati ye. Kutip2. Kutip balik sebelum kene kuman! Macam tu je bleh jatuh hati? Kalo dulu kala, zaman ISLAM sebagai cara hidup, dan MAKSIAT bukan KEBIASAAN seperti sekarang, seorang anak dara akan jatuh hati pada alunan azan. Pada alunan bacaan Quran. Ataupun hujah2 dalam berdakwah. Yang tuan hamba jatuh hati dengan tu, maseh ingatkah membaca Iqra'?



"Tapi, dia bijak.. dia keje besar, hidup terjamin. Yang paling penting, dia bukan Kassim Selamat! Mak ayah pun mesti suka kalo couple dengan dia".


Jadi, kalo dio engineer, jadi apa? Jadi kenapa? Apa gunanya kalo dia tidak ingat ape beza rukuk dan sujud? Dia ingat dia engineer dia boleh ubah termometer di neraka?


Atau kalo dia majistret, so what? Jadi, kenapa? Apa, dia ingat dia majistret, dia boleh lepas dari tindakan undang2 ALLAH di akhirat, kalo dia bukan mukmin sebenar?

Atau kalo dia doktor, jadi? Apa dia ingat dia doktor, dia boleh cari penawar dan berhati2 dalam diet dan cara hidup sampai takkan mati sampai bila2?


Atau kalo dia pensyarah? Apa, dia fikir dia boleh siapkan skema jawapan untuk menjawab soalan Munkar dan Nakir? Kalo dia bukan muslim yang taat?


Pokok pangkal-nya semua akan kembali ke jalan yang sama. Kerana masih remaja lah kene berhati2. Kene jaga diri dan kehormatan. Bertegas dengan nafsu. Dari mase sekarang lah, ehem, ye sekarang lah kena tetapkan matlamat untuk jadi penghuni syurga dulu, sebelum bercita-cita selainnya. Cinta untuk menemui ALLAH, akan memandu kita memilih cita2 yang terbaik di dunia. Yang insyaALLAH membawa bahagia dari sini hingga ke sana..




Mari perbaharui syahadah. Mari mula dengan cita2 yang baru! Bukan hamba suruh melupakan akademik dan pelajaran, atau ekonomi, itu-kan perintah ALLAH yang telah termaktub, agar manusia berusaha duniawi dan ukhrawi! Caiyok!

Oh ye, jangan bimbang tentang jodoh, ALLAH telah tetapkan sejak azali, cuma mungkin masih bertapa di gua yang jauh. Bukan ape, kalo asyik memancing, takut dapat belut, licin liat, susah nak control. Atau dapat sotong, lentok sana, melekat sini, panas nanti, tak aman.. Kalo asyik bersiul, dapat yang bersayap, cenderung terbang ke sana sini.

Jadilah manusia yang punya agama dan tatasusila, baru dapat bidadari dua dunia! InsyaALLAH




"..Barangsiapa bertakwa kepada ALLAH, nescaya DIA akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.." (At-Talaq, 2-3)


No comments:

Post a Comment