Wednesday, July 21, 2010

Antara Daku dan Unta

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,



Kita ~ manusia adalah sebaik2 ciptaan yang diciptakan ALLAH.

Namun, seandainya tuan hamba merasa tuan hamba besar, ingatlah sebenarnya saiz gajah lagi besar.

Atau jika tuan hamba rase tuan hamba hebat, kerana tuan hamba kuat makan, sebenarnya ada lagi yang boleh makan lebih banyak, perut lembu lebih besar dari tuan hamba. Tak percaya? Ruang perut lembu ada 4 bahagian; (rumen, retikulum, omasum dan abomasum~Biologi SPM).

Atau jika tuan hamba merase bangga kerana tuan hamba berani, Tiada orang berani sound tuan hamba. Dan tuan hamba tahu bahawasanya orang lain sume perit telinga dan kecut perut kalo tuan hamba buka mulut fire orang balik, ketahuilah yang lebih sesuai dan patut bangga kerana berani adalah singa dan harimau sinun. Tuan hamba cuba lawan mulut tengok, ada berani?

Atau tuan hamba juga bangga, dan mewar-warkan pada dunia, tuan hamba ini tahan lasak, boleh buat ape saja, dengan lancar walaupun pertama kali. Cuba tuan hamba lumba walkathon dengan unta di padang pasir, tengok, sape lebih lasak, tuan hamba ke unta?




Atau tuan hamba rase tuan hamba cantik? Bulu mata tuan hamba lebat dan berat? Lentik dan tahan lebih lama? Atau aksesori2 tuan hamba sumenye jenama2 yang tiada tolok bandingnya? Oh tuan hamba, tuan hamba tak rase ke itu sume palsu? Tuan hamba tengok merak ek, duk dalam hutan jer, takde sambung2 rambut segala bagai, malah tiada aksesori pun. Tapi ape yg merak buat, libas ekor skit jek, manusia dah nganga, sbb cantik sangat. Jadi ratu chantek patut bagi kat merak, bukan pada tuan hamba. Dan apetah lagi la hamba, hehe




Tapi tuan hamba, tuan hamba memang hebat! Sebab tuan hamba ada ilmu, pergi sekolah, dan jadi orang berjaya. So, sape bagi ilmu kat tuan hamba???



"...ALLAH mengangkat beberapa darjat orang yang beriman dan orang yang diberi ilmu pengetahuan..." (Surah Al-Mujadilah, 11)



"Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan ALLAH" (Surah Shaad ,26)








No comments:

Post a Comment