Sunday, July 4, 2010

Sekolah Ahad

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,





Comel betul anak-anak bawah 10 tahun di atas. 10 ke atas, walaupun seorang anak, tapi tidak di-kira comel! (tau dah, sebelum orang lain cakap, baik cakap sendiri, hihi)


Pertama sekali, terima kaseh teacher Afila dan teacher Mastura, atas ke-izinan men-joinkan diri sebagai 'pembantu pra-sekolah ahad', di Al-Huda Mosque, pagi tadi. Pengalaman yang sangat menarik, sementelah telah lama tidak menyegar-kan minda dengan kerenah anak2 kecil, kerana di-sibukkan dengan tugasan makmal yang bertimbun. Sementelah lagi, tidak punya anak sendiri, dan segan mahu menganggu anak orang, uish cuit sikit! (Lama jugak tak ketemu bofpren cilik, si Amzar, chik-zam bizi, huhu)


Tengoklah gaya masing2, sume gaya ade, suparman, human spider dan macam2 lagi-lah. Bingit pagi hari di masjid, dengan kerenah hero2 dan heroin yg datang ke masjid lebih untuk ber-sosial, drpd baca Iqra'. Haish nakal, tapi comel!


Paling bermakna dan menyayat hati, mengasuh dan mengajar anak Autism...


Sedang yang lain bingit ber-cerita, tiba2 melangkah masuk seorang anak kecil. Kurus orangnya. Jari telunjuk digigit kemas. Mata bundar-nya cerah memandang teacher yang sedang mengatur kata. Langkah di atur lagi, dekat, semakin dekat. Seorang sister memanggil rapat. Bahu-nya disentuh. Digenggam erat, agar dia tidak takut dan malu untuk duduk bersama, kerana lewat.


"What's your name?" Sister tadi mula bicara. Rambut perang dan panjang-nya diusap lembut. Dia masih takut-takut. Sister tadi mengatur senyum. Bahunya dipeluk lembut. Lalu anak comel itu menjawab selesa. Diduduk-kan di depan meja kecil. Lalu Iqra' dibuka.


Sedang menyebut ra, ja, dan sa. Tiba2 dia kaget. Jari telunjuk yang halus di tuding ke siling. Sister tadi juga kaget. Tertanya-tanya. Terpinga-pinga.


"What is that?" Tanya si kecil menuding ke lampu. Sister menjawab, lampu. Bahu kecil dipegang, didudukkan semula, kerana kaki kecil mula berdiri untuk melangkah ke mana-mana.


Si kecil yang comel duduk lagi. Mata bulat yang bersinar di hadap ke Iqra' semula. Ra, kata-nya. Tiba -tiba dia bangun, mata-nya menghala ke whiteboard, dan dia bertanya lagi, "what is that?"


Hati sister gundah gulana. Kenapa anak ini? Tidak selesa kah dia. Teacher mula berbisik lembut, "anak austism, " katanya.


"Oh.." ujar sister di dalam hati. Si kecil yang comel dipeluk bahu-nya lagi. Didudukkan semula. Ra, sa, ja, ha. Aturnya lagi. Dan kemudian dia bertanya lagi, "apa ini?" dan "apa itu?" . Tabah sungguh ibunda anak comel ini. Sungguh sabar menghadapi kerenahnya. Sungguh, mengasuhnya memberi pengalaman yang amat berharga. Terima kasih duhai si kecil, kerana dengannya, sang sister belajar sabar itu apa.


Lunch hour belum tiba. Tapi sambil2 membaca Iqra', epal merahnya dibawa keluar. Dia mengunyah dalam2, dan panjang2. Sister memandang sambil tersenyum. Tiba mase sister mengajar yang lain pula. Tapi si comel bagaimana? Di sisi si sister dia berteleku. Kekadang dia pergi memanjat kerusi. Dipadamnya semua tulisan di whiteboard masjid. Habis sudah ayat hafazan brothers minggu ini agaknya. Maaf, sister lupa memandang si comel, sedar2 tangan sister di tarik ke whiteboard, untuk melihat si comel melukis.


Bila sister mahu pulang, sister mencari si comel itu. Dia hilang. Entah kemana2 semasa sister sembahyang. Tiba2 sister merase sayu, melihat si comel tekun menconteng kertas di sudut masjid. Sendiri.


Pada si comel, sister katekan selamat tinggal. Entah bila akan berjumpa semula. Si comel memandang sister dalam. Mata-nya tidak berkelip. Tapi cuma sebentar. Kerana kertas contengan-nya lebih penting dari sang sister. Si comel cuma kate, "bye..".


Perjalanan pulang sang sister tidak kosong, kerana si comel ade dalam benak fikiran-nya. Sang sister tahu, dia sudah jatuh cinta.. Siapa kata, anak autism tak istimewa?


No comments:

Post a Comment