Tuesday, September 4, 2012

"Condong yang akan menongkat, rebah yang akan menegak"


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Tuan hamba sidang pembaca sekalian,

 
Seringkali hamba kecundang dalam membuat keputusan. Se-rasanya ingin menulis. Namun bimbang juga jika terbongkah bata mempamer kisah peribadi yang tidak sepatutnya hamba luahkan di medan bahaya ini. Heee

Justeru, bila ditanya sepotong pepatah, terfikir juga hamba. Sementelah suka benar hamba mengarut2 menulis, ape kata kita ilmu-kan diri hamba, dan tuan hamba juga, dengan memperkaya gedung tahu dengan menambah simpanan pepatah dan peribahasa.

Wahhh keles gitu. Kelas Pepatah.

 

Tiadalah berpatah madah juga niat hamba. Sekadar berkongsi jua dengan tuan hamba.

Antara ciri pemimpin yang hamba idamkan ialah seorang pemimpin yang “condong yang akan menongkat, rebah yang akan menegak”.
Tuan hamba tau maksudnya? Hamba pon tak tau, ngee

Hasil gugelan, maknanya ialah pemimpin yang boleh diharap. Sebagai contoh, kalaulah ade abang long di rumah, maka dialah yang kita harapkan jika ayahbonda sudah tua. Bila adik2 condong, beliau lah yang menongkat jangan di-beri jatuh. Memberi semangat. Membantu dalam kesusahan. Menolak senang sendiri supaya yang lain tidak merasa susah. Berkongsi sedikit2. Biar sama merasa. Bukan makan sorang. Contoh-nya begitu lah.

Senang-kah tuan hamba ketemu dengan pemimpin begini? Zaman wang kertas dan besi seperti sekarang barangkali sudah kurang. Lainlah zaman bertapa di gua dahulu.

 

Ps: macam pernah je (*_*)
 

No comments:

Post a Comment