Sunday, December 18, 2011

Kenapa Geli dipanggil "Geli"




Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani






Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian



Pada zaman dahulu kala, ketika tanah melayu dijajah oleh British, ade seorang lelaki Inggeris yang kacak telah dilantik menjadi gabenor di sebuah kampung. Entah sape ntah nama dia.



Kampung itu terletak di sebalik sebuah bukit dan bukit itu pula agak tinggi, lalu menyukarkan penduduknya keluar bermusafir ke tempat lain. Begitu juga rakyat jelata dari tempat lain juga susah untuk memasuki kawasan kampung itu.






Dek kerana keterhadan sistem barter dengan orang lain, maka orang-orang kampung itu pun rajinlah bercucuk tanam dan berusaha menyediakan keperluan mereka seadanya. Selain bertanam ubi kayu, mereka juga menanam padi huma.



Arakian hendak dijadikan cerita, di kampung itu rakyatnya adalah sebuah keluarga besar. Penghulu kampung itu adalah merupakan peneroka pertama yang telah membawa isterinya ke kampung itu lalu memulakan hidup di dalam hutan yang kemudiannya semakin terang menjadi kampung setelah mereka beranak pinak. Anak-anak penghulu itu pula majoritinya lelaki.




ok kembali pada cerita asal, apabila gabenor muda itu melihat anak2 penghulu itu bermain,dia terlihat anak lelaki penghulu yang main ting-ting sambil berpegangan tangan. Si gabenor berkata,"eeeiii girlish".

Begitu juga bila melihat anak lelaki penghulu yang rajin sedang menjahit,gabenor itu lalu berkata,"wow u are so girlish". Dan begitu lah patah kata yang dituturkan bila melihat orang lelaki kampung itu bersikap keperempuanan.

Oleh kerana gabenor itu nampak mcm pandai dan lawa pulak orgnya,maka org kampung seakan bangga untuk meniru kata2 dan gaya bercakap gabenor itu. Biasalah SESETENGAH org melayu, sudahla terjajah tanahnya, perangai ,laku dan budaya juga terjajah mudah. Mudah meniru,dan tak yakin dengan peribadi unggul yang sedia ada. Tapi x semualah,org kampung yAng hamba ceritakan ini ajelah kot,heh

PEniruan itu dilanjutkan oleh orang kampung ini, bilamana melihat seorang lelaki yang melakukan aksi feminin maka mulalah depa menyebut 'girlish' versi melayu. Mereka sendiri bukanlah mengerti apa yang dimaksudkan, akan tetapi mereka menyebutnya dengan sepenuh perasaan. Versi melayu yang dituturkan itu pula tidaklah sebijik sebutan dan makhrajnya melainkan ucapan itu berbunyi "geeeeeeeeeli", "geeeeeeeeee~li". Biasalah lidah susah terlentur.







sumber gambar: Mr. Google




Arakian,itulah alkisahnya keluar perkataan geli yang biasa disebut dengan mengangkat bahu dan mengemekkan hidung tanda melepaskan sebuah perasaan yang dipanggil geli. Hebatnya perkataan geli ia juga terlahir dengan goosebumps di leher,kadang2 juga dengan mulut kerepot tercebik.



Dan itulah perkataan geli yang asal usulnya hamba CIPTAkan sahaja. Maaf kalo terpercaya. Hamba cuma cuba mencetus sense tuan hamba untuk sedar bahawa kita orang melayu banyak terjajah. Terjajah dari segi ilmu takpelah,yang terjajah dari aspek2 x diingini tu yang kita x nak,betul tak?







Peace!

No comments:

Post a Comment