Thursday, February 11, 2010

My Best Beloved Etok


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Hamba ni tetiba lah teringat janji hamba nak hapdet aktiviti kat cni kan, macam biase-lah, hamba kalo ber-mood nak nulis, baru hamba menulis, maafla ye sume. Skang ni pun hamba kat skolah, baru keluar lab, tgh pening2 dilute ethanol utk awet serangga yang hamba cadang nak kutip esok, insyaALLAH. Memang dugaan kalo lemah matematik, sbb-nye nak kira formula nak dilute ethanol pun hamba dah fenin, alhamdulillah la ade lab assistant yang bijak math.

Owh psl aktiviti hamba sepanjang duk cni, utk makluman sidang pembaca, di waktu kedinginan salju sahabat2 di Europe, hamba kat cni tengah berkipas kepanasan sbb skang musim panas. Akan tetapi, siap selesema kadang2, hehe. Badan hamba ni xleh pakai sangat, bile sejuk sangat, selsema, bila panas pun selsema jugak. Pendek kata, kite kene sokmo jaga kesihatan. InsyaALLAH, hamba akan cuba lebih banyak minum ayor kosong dan makan sayur (erk, gelak flatmates hamba kalo bace ni!)

Lepas piknik gergasi kitorang kat kolam itu hari, hamba dan rakan2 telah pergi mengutip cockle di tepian pantai. Kat bawah ni gambar cockle yang dah dimasak. *Kredit utk gmbar Noor Rawaida ;)



Kaedah kutip cockle di sini tidaklah se-susah mane, barangkali macam mengutip remis di Pantai Tok Jembal Terengganu sahaja. Masuk air, kacau2 pasir, da jumpa. Hamba rase. kalo dibandingkan kutip cockle di cni dengan kutip etok di parit belakang rumah hamba, susah lagi mengutip etok.

*Kredit utk gambar dari Blog Kampung Dusun Buluh 16600 Pulai Chondong Machang Kelantan


Bagi yang tak tahu apekah itu etok, hamba pun tak tahu nak cakap. Kalo hamba bagi nama saintifik-nye belum tentu tuan hamba tahu, ye dak? Sebab hamba pun tak tahu! hehe

Walau-bagaimana-pun, bagi orang kampung seperti hamba, makan etok memang heaven. Feberet-lah katekan. Etok ni boleh di-masak pelbagai cara. Selain salai berempah, boleh jugak di-rebus, di-masak pedas dan macam2 lagi-lah. Agaknye sedap etok ni sebab susah nak dapat. Dulu mase kecik2 sekolah rendah, pernah lah hamba ikut jiran2 2 kali mencari etok.

Biasenye etok ini dicari di kawasan air tawar i.e. di pinggiran sungai atau parit air buatan KADA (sejenis badan kerajaan? untuk mengendalikan usaha pertanian di Kelantan). Ianya bukanlah bersifat halus seperti amoeba, tetapi susah nak dilihat dengan mata kasar. Mencari-nya haruslah menggunakan mata hati. Dan mata tangan juga. Cara-nya, pergi ke pinggir air. Masuk lagi ke dalam air sehingga paras lutut lebih kurang. Mula merendahkan badan dengan membengkokkan lutut. Masukkan tangan ke dalam air hingga mencecah pasir atau lumpur sungai dan mula menggali secara rawak. Kalo rezeki, dapatlah. Kalo takde rezeki, berendam sudey!

Mase hamba pergi mencari etok dulu, memang kejayaan besar buat hamba. Kenape berjaya? Sebab sebijik etok pun hamba tak dapat. Tetapi hamba telah mendapat peluang untuk mandi manda dan bermain air di luar pengawasan ibunda hamba, dan bile hamba balik ke rumah, hamba pulang dengan bersinar2. Hitam itu emas. Hamba heran juge, kenape ye, kalo nak kutip etok, kene kutip tengah hari 'cha-cha' (kata tambah dalam dialek kelantan untuk menunjukkan panas terik). Barangkali ade-lah kut petua orang2 lame.

Mase tu, hamba cari etok dengan kakak hamba, dan jiran2 sekampung. Tapi kakak hamba pun mengalami nasib yang sama. Oleh kerane itu, ibunda hamba akan membeli etok mentah dari jiran2 dan masak-kan untuk kami (hamba je hantu etok, adik beradik hamba biase2 aje). Pernah juga, bila makcik datang melawat ke Kelantan, makcik hamba pulak yang excited bile melihat kanak2 dan ibu2 berpusu2 ke dalam parit, pada musim menuai, dan air parit surut. Makcik hamba pulak yang mengajak ibunda hamba turun sekali. Terfikir jugak hamba, ini boleh dijadikan tarikan pelancong ni. Rumah hamba bleh jadi homestay. Hehehe

Akan tetapi, ayahnda dan ibunda hamba biase-nye menegah kalo mem-beli etok di pasar2. Takut2 kurang masak, dan cara masak tak kene. Kebanyakan kes taun di Kelantan jugak sering di-kaitkan dengan etok. Kesian etok. Akan tetapi, hamba selalu je beli etok di pasar tani, dan sebelum sampai ke rumah dalam mase 15 minit ber-kereta, kereta sudah ber-bau sebungkus kulit etok yang berjaya di-licinkan. Makan etok ni mencabar kekuatan gigi jugak sebenarnye. Bukan sebab memamah kulit-nye yang keras itu. Tetapi ketika ingin membuka-nye memerlukan ketepatan pertemuan antara koordinat gigi dengan koordinat bukaan kulit etok tersebut.

Dulu2, teringat seorang pakcik yang selalu menjaja etok di kampung kami. Sebungkus seringgit je. Nama beliau pakcik Dou-sil (ade eh ubat jenama dussil?) kalo tak silap. Walaubagaimanapun, anak beliau kebanyakan-nye menjadi insan berjaya dan berpangkat besar. Alhamdulillah.

Owh ye, alkesahnye nak citer pasal kutip cockles. Ye-lah, da kutip cockles lebih kurang se-baldi sorang, dalam mase lebih kurang sejam, kami pun baliklah. Dalam mengutip tu, gigil-lah jugak. Sebab mase tu dah pukul 7 malam (lepas asar di waktu summer) tapi da sejuk dah la. Tambah plak tepi pantai kan. Se-baldi tu tahan lah jugak seminggu, 3 kali masak untuk seramai 5 orang hamba ALLAH di rumah..

Make, begitu-lah kisahnye. Owh rindu sungguh mau pulang! Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pulak tempat berendam. Mane lagi pulang haruan, kalo bukan ke lumpur-nya.

Sedia ye lumpur, haruan nak balik ni!




Tapi lambat lagi la..



Kekayaan yang hilang boleh dikejar kembali dengan usaha dan kerja bersungguh-sungguh. Kesihatan yang hilang boleh dikembalikan dengan ubat-ubatan, tetapi waktu yang hilang, sekali hilang akan terus hilang. - MARDEN O.S.

Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya, jangan engkau tinggalkan dia, kerana sekali ia membengkok dan sekali ia melurus. - ABU DARDA

No comments:

Post a Comment