Wednesday, February 24, 2010

Plan $5

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,




Sedang hamba berjalan2 ke sekolah hari ini, tetiba hamba terpandang sebuah kertas iklan yang tertampal di tiang elektrik di sepanjang jalan.

Iklan murah yang hebat. Sesape tengok mesti teruja.

$5 .

Hamba pun mendekat , nak jugak tengok apekah promosi se-murah itu. Harga kopi saiz besar dekat Albany Cafe dalam Union Building pun dah $4.50. Naik taxi balik rumah yang tak sampai 3 minit perjalanan ber-kereta pun cecah $7 , ini pulak iklan $5 kan!



Bile kaki hamba merapat ke tiang ter-sebut, dan mata hamba mula mengecik, rupa2nya iklan hotel. $5 from 9 pm. Tonight only. Apekah?!!

Jangan ade yang nak pergi plak malam ni. Hamba bukan nak tolong hotel itu mem-promosi-kan hotel-nya. Hamba cuma nak kongsi, betapa senang-nye anak2 muda terdorong untuk melakukan kerosakan atas diri sendiri.

Harap2 Malaysia yang permai belum ade dan tak akan pernah ada iklan2 sebegini. Kalo-lah ade, ya ALLAH, risau-nye dengan muda-mudi yang akan melapis hamba dan rakan se-angkatan hamba yang bakal menjadi teras masyarakat ini.

Remaja-remaji kat sini dah-la suka mabuk2. Mentang2 kelas tak start lagi. Bila hamba balik skolah lebih kurang kul 8.30 pm, sebelum maghrib lagi, dah kelihatan ber-peleser-an dengan fesyen baju yang pelbagai ragam. Yang 2-3 hari ni fesyen zaman Rome klasik. Atau kalo kali pertama tengok, macam pakaian ihram pun ade.

Tup2 malam ni iklan hotel pulak dah. Kot2 la kan, takot mabuk nau, nak drive bahaya, so tido kat hotel b-dekatan je-lah malam ni. Macam tu je - kot niat hotel tersebut. Owh murni sungguh pemilik hotel itu ye. Kerana ingin mengurang-kan kadar kemalangan jalan raya. Husnuzon ;)

So, anak2 muda sekalian? Ape plan malam ni?



“Tidaklah akan bergeser kaki seorang hamba di Hari Kiamat kelak sehingga mereka ditanya empat perkara.Tentang Usianya untuk apa dihabiskan,tentang masa depan mudanya untuk apa dipergunakan,tentang harta dari mana dia dapat dan untuk apa dinafkahkan,dan tentang ilmu untuk apa diamalkan“



(HR Al-baihaqi dan selainnya dari hadis Muadz Bin Jabal.Hadis inijuga diriwaytkan oleh At-Tirmidzi dengan lafaz yang berbeza dari Abu Barzah Al-Aslami.Menurut beliau hadis ini tergolong Hassan Sahih(lihat Al-Muntaqa Min At-targhib wa Tarhib karangan Al_qaradhawi:1/131 no 85)
*dipetik dari http://www.yussamir.com



No comments:

Post a Comment