Saturday, January 5, 2013

Gunung Jerai : versi Tora Datang Lagi



Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Kami berdua - pasangan suami isteri - yang berchenta - jarak jauh. Seperti orang lain, PJJ itu biasa. Banyak chobaan. Banyak rindu juga (owh statement!).

Jadi, setiap pertemuan, kami isikan dengan madu inshaALLAH. Alhamdulillah.


(bla bla bla: cd rosak)


Sejak 2002, setelah pertama kali ke Gunung Jerai, hamba sentiasa mengimpikan agar dapat lagi menjejak kaki ke sini. Pemandangan dari puncak gunung yang indah dan nyaman, dengan sawah padi terbentang luas menghijau. Hamparan laut China Selatan di sebelah kiri, dengan kabus dan aliran hujan yang mengisi suasana di pekan2 kecil, yang dapat diperhatikan dari puncak.

Kadar penginapan di Regency Jerai Hill Resort juga berpatutan. Tapi kalo bawak bekal boleh jimat berbiji-biji lemon jugak. Plus susah nak turun ke kaki gunung nak beli makanan etc kan.

Activities:  Ber'jungle trekking' bersama suami.  Kalo turun ke trek kaki gunung boleh jumpa air terjun, perkampungan orang asli dan muzium perhutanan (dulu-la mase mai dengan kawan2 satu prac kan). Sekarang dengan suami limited skit. Sebab kami pon tak banyak masa. Belahan jiwa susah nak cuti :(. Tapi tetap alhamdulillah. Bezanya dengan 2002 ialah sekarang resort tu dah ade swimming pool dengan kebun arnab. Erk, kebun ke? Dan kurang ber-hutan skit, compared dengan dulu yang sedikit menyeramkan. Plus ada camping site baru berdekatan dengan spot sejarah dikenali dengan nama Padang Tok Syeikh. So sape-sape nak buat program menarik jugaklah. Dan ada kesan sejarah jugak, iaitu kubu bla bla yang berada di super puncak. Naik kete skit, then jalan kaki sikit. Penat sikit je.

Untuk maklumat lanjut bleh gugel2 ataupon klik sini.


Kesimpulan: Seronok. Untuk orang-orang yang suka aktiviti lasak macam hamba berdua. Each gambar membawa 1001 maksud. Kot.  Enjoy. Dan tafsirkan sendiri.



















gambar ni takde motif, saje gedik. sekian. 






Ini bukan gaya menari dalam hutan. Ini namanya "eh-eh nak terjatuh"  di kawasan kubu lama. 



(Plus: sangat gembira sekarang alhamdulillah, sbb punya model tetap tak berbayar, jadi bolehla tunjuk (bukan menunjuk hokeh!)  pasal tempat lebih sikit. Ngeee. Nak letak gambar sendiri banyak2 haruslah malu dan takot terlebih "cun" kan? heheh)

2 comments: