Sunday, January 6, 2013

Pantai Terengganu




Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Hari ini diramalkan ribut tropika akan melanda Terengganu. Doakan kami di sini selamat dan tidak apa-apa. Again, ini kan cuma ramalan manusia. Semoga ALLAH memelihara kita semua daripada perkara buruk dan tidak diingini. Ameen.

Pantai Terengganu baru-baru ini memang bagai sudah koma. Di Pantai Tok Jembal UMT terutamanya, sudah menjadi ibarat gugur jiwa. Hakisan berleluasa. Sampah tak usah cerita. Batu-batu besar berbongkah-bongkah buat menahan hakisan.




Fenomena alam semulajadi.. Benar. Tapi manusia perlu waspada. Bukankah manusia dijadikan pemimpin makhluk ALLAH di bumi. Menerajui kehidupan. Sehingga iblis pon jeles dengan penciptaan manusia. Firman ALLAH;



“Dan ingatlah tatkala Tuhanmu berkata kepada para Malaikat:’Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di muka bumi . Mereka bekata:’Mengapa Engkau hendak menjadikan (Khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau? Tuhan berfirman:”Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui ” (QS.Al-Baqarah: 30).


Justeru, bersyukurlah, berwaspadalah dan ambillah tanggungjawab ini dengan amanah.

Selingan: sebelum pantai Terengganu ini lebih apa-apa lagi, kami sempat bergambar di pantai sekitar Chalet Anees hujung minggu yang lalu. Moga kekal menjadi kenangan manis.










2 comments: