Monday, January 21, 2013

Ikan Bawal paling banyak Masalah???



Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Malaysia gempar seketika, walau tanpa gempa bumi. Digegarkan dengan lebih hangat oleh isu Listen, Listen, Listen!!


Tidak semua orang mempunyai keupayaan mendengar dengan baik. Agaknya kerana itulah si Presiden-Suara-Wanita-yang-dikagumi-dan-dihormati-ramai asyik mengulang perkataan 3L itu. Well...
 
Hmm, dan tidak semua juga tau, apakah isu 3L itu sebenarnya. Status di fb berbaur emosi, menyukarkan mereka yang tidak tahu, tambahan pula bagi mereka yang tidak meminati untuk melihat rakaman 3L itu.
 
Hamba sendiri menunjukkan minat dan terus menonton sehingga minit-minit lembu, anjing, kucing, ikan jerung etc. Yang menyukarkan hamba mengikutinya. Dan terpacul keluar dari bibir, "erk, apa ni?!"
 
Hamba melihat perdebatan antara seorang mahasiswa yang amatur dalam perdebatan, dengan seorang yang boleh dikatakan figura awam yang harusnya dikategorikan pandai berdebat. Manakan tidak, kerana Malaysia memfigurakan orang sepertinya yang pandai membawa mulut.

Sayang seribu kali sayang, dari rakaman video itu, pihak figura awam seakan-akan berlagak sebagai pihak pembangkang dari tadika di sebuah taman perumahan. Malahan jika itu sebuah pertandingan, beliau pasti kalah kerana telah lari dari topik. Tajuk dan pokok perbincangan bukan "Alam Binatang: Binatang Gembira Tanpa Masalah".
 
Tetapi berpangkalkan masalah mahasiswa itu sendiri, yang hamba sangat pasti adalah manusia yang hidup di alam realiti. Kalau sekadar diam membisu, lebih baik jadi kura-kura. Membisu sedang diberi akal untuk berfikir dan mulut untuk bicara, bukankah itu kufur nikmat namanya??




Apa-apapon, sebagai penuntut perikanan, otak dirangsang dengan permasalahan yang dicetus  oleh saudara Matlutfi, bahawa ikan yang paling bermasalah ialah = ikan bawal.. Nak tahu kenapa? Selamat menonton.
 
*nota kaki: 3L tu refers to Listen, Listen, Listen. Panjang sangat, malas hamba nak menulihnya. Hee.

No comments:

Post a Comment