Thursday, October 15, 2009

anugerah bintang tahunan

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,


Tuan hamba kenalkah lambang2 di atas ini? Atau tuan hamba memang arif benau pasal bende2 sebegini? Tuan hamba bintang ape ek? hehe, hamba acah je tu!

Tuan hamba cube perhatikan di sekeliling tuan hamba..macamane penerimaan masyarakat terhadap kepercayaan dan ramalan2 berdasarkan bintang2 ni. Cuba tanya diri tuan hamba, berapa kali tuan hamba tengok ramalan berdasarkan bintang dalam mase sebulan? Atau seminggu? Atau sehari? Ke tuan hamba memang pelanggan tetap sms ramalan bintang ni? Amboi, banyak kredit tuan hamba ye? Harap2 tuan hamba pelanggan alert waktu solat la sekali! Ishh, hamba tak kate kat tuan hamba, hamba merujuk tuan hamba kat tempat lain!

Satu mase dulu, zaman retro ala-70-80-an, atau zaman al go go (erk, hamba kurang pasti tahun brape), orang2 pada zaman itu tak layan sangat bintang2 segale ni, maklum mase tu penguasaan bahasa inggeris belum berape meletup kecuali sedikit, so pada mase tu bagi mereka yang suka sangat nak meramal nasib ni banyakla bergantung pada bomoh2 (profesion bomoh adalah tip-top pada mase itu - pasaran melambung!). Kadang2 ade jugak yang pergi menujum di kubur2, dan busut2, kalo tak percaya tengokla Bujang Lapuk arahan allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Memang besar "cho-ba-an" pada mase tu.

Mase beralih, abad ke 21 menyusul. Mase ni bahasa inggeris memang cair di hujung lidah. Zodiak dan horoskop yang dipopularkan orang barat pun menular dengan hebatnye. Anak2 muda zaman skang kate ape, "ala apela tokki dolu2 kan, adeke g bertapa kat kubur, busut segala bagai, tak mainla, tak rockla..".

Padahal nye, tokki dulu yang tak rock dan agogo tu, ngan zaman rock kapak 90-an dulu, dan zaman rock, hip hop, punk dan sebagainye ni takde beze pun! Apela sangat beze menujum atau meramal nasib dengan melihat busut di hutan, dengan meramal nasib dengan melihat bintang di langit (@zodiak)?! Haishh

Mengata dulang paku serpih kan, mengata orang2 dolu2, kite yang zaman skang ni apa kurangnye?! Sekarang ni plak, media lagi bersepah2 mewar2kan tentang ramalan bintang, lagi senang nak membaca dan percaya! Kalo zaman dulu payahla jugak nak kene stat vespa tengah2 malam nak g menujum. Zaman dolu pak bomoh-pak bomoh tak duduk kat taman2 perumahan ni, rumah nak dalam hutan aje kan! Tengok, betapa senangnye kite pada zaman ini terdedah pada segala macam kepercayaan dan ramalan! Kalo tak percaya, cuba tuan hamba senaraikan nama2 majalah dan akhbar, khidmat sms dan jugak facebook yang menawarkan ramalan horoskop?

Untuk pengetahuan tuan hamba semua, amalan membaca horoskop atau ramalan bintang ni saje menyebabkan solat selama 40 hari tidak diterima!! Itu setakat membaca sahaja. Katakanlah kalo tuan hamba membaca dan percaya pulak! Alamak aii..

Ustzh. Nik Salida Nik Salleh, pensyarah fakulti Syariah dan Undang2 USM mengulas fatwa Ulama Yusuf Qardawi bahawa tentang berdukun dan membaca walaupun untuk suka2 atau terbaca setiap ramalan bintang atau horoskop boleh menyebabkan solatnya tidak diterima selama 40 hari dan sekiranya orang itu percaya dengan ramalan itu maka boleh menyebabkan ia tergolong dalam golongan kufur.

Hadis Rasulullulah S.A.W yang bermaksud; "Sesiapa yang datang kepada dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari." Riwayat Muslim.

Kata orang, dari mata turun ke hati. Mula2 nak bace je, especially kalo dah kuar dekat 'home' facebook tu kan. Katelah kalo ade kawan2 tuan hamba yang buat. Ala, tuan hamba bukan percaya pun! Tapi lame2 dah bace kawan punye, nak jugak rase buat ramalan tu! Lalu satu hari terbuatla. Lame2 tuan hamba buat, ketagih pulak kan, mesti mau buat ramalan hari2! Kadang2 2-3 kali la sehari! Kadang2 kebetulan ape yang berlaku same pulak tu (bisik syaitan dalam dada- padahal ALLAH nak uji!). Kalo dah sampai saat tu, x dapat nak nolong la!

Oleh kerana itu, elakla awal2 walaupun membaca atau melihat orang punye ramalan sekalipun! Karang 40 hari solat tak diterima, haishh sakit tu! Dahla solat yang ada tak berape sempurna! Kadang2 ter'cilok'! Hamba tak kata tuan hamba yang sedang membaca, hamba kata kat tuan hamba kat tempat lain.

Sukelah hamba memetik kupasan penceramah2 dalam program Halaqah di tv9 bertajuk Bintang 12;

"Mengulas mengenai sejarah Bintang 12, Badli Shah berkata, kepercayaan itu berasal dari Mesopotania, daerah asal orang Babylon terletak antara sungai Tigris dan Euphrates dan kini terletak di tenggara Iraq.Ilmu itu berkembang sejak Babylon kuno 200 tahun sebelum masihi dan secara bertahap.

Amalan dan kepercayaan itu semakin berkembang hingga tahap yang dikenali sebagai horoskop atau Bintang 12 yang mengaitkan keperibadian dengan tarikh lahir berpandukan bintang."Contohnya bintang Capricorn untuk mereka yang lahir 22 Disember hingga 20 Januari ikut mitos Yunani ialah lambang kambing. Kambing itu bernama Almateus dan pernah beri air pada Dewa Zeus iaitu dewa tertinggi bagi bangsa kuno ketika kecil."Oleh itu, bagi mengenang jasa kambing itu ia dijadikan bintang dan bercahaya di langit.



Kesimpulannya, Capricorn itu kambing saja. Di sini pun banyak kambing, tidak perlu tengok ke langit. Umat Islam perlu renung sejenak adakah bintang ini sesuai dengan peribadi Muslim."Sesuai ke jika umat Islam percaya kepada bintang kambing biri-biri atau lambang orang lelaki gagah tuang air dalam tempayan besar sedangkan banyak perkara lain lebih bermanfaat yang boleh kita fikirkan," katanya.

Justeru, beliau menasihati kepada umat Islam supaya menjauhi amalan membaca ramalan bintang atau tulang tilik walaupun untuk suka-suka kerana boleh memberi kesan kepada akidah serta amalan solat yang dilaksanakan. .. "

Minat sungguh sama pek embek, Warna comel berbalan-balan, kalo suka sama pak embek, jemputla datang ke New Zealand! ~ erk, maaf ye berpantun 2 kerat pulak!


Yang kat bawah ni pulak petikan soalan hamba ALLAH dan jawapan berkenaan horoskop!

"what will be the punishment if believed in horoscope. I am not at all believing in that. But I heard that my horoscope saying that my marriage will occur at the age of 29 and my husband will die when I am 52 even though I do not believe but sometimes it is disturbing my mind. "

(gambar sekadar hiasan, maaf dan terima kasih kepada empunya gambar, jasa kalian dikenang)

Jawapannye:

"Surely it is forbidden in Islam to believe in horoscope at the first place. It is also forbidden to relate whatever happens to you so called horoscope. Certainly your marriage or any things in your life are not dependent at all on your horoscope but the divine will of the Almighty.

Therefore, strengthen you belief in your destiny and do whatever is good and avoid whatever is bad. Your horoscope doesn't have any power to decide what is good or bad for you. Only the Almighty knows what will happen to you in the future.

You must believe that every thing is fated and no one knows what is fated for him or her. Therefore, you should not waste your time in looking for what your horoscope tells you rather than submitting your selves to the divine order. "



Jawapan disediakan oleh: Dr. Sano Koutoub Moustapha, Professor of Jurisprudence & Its Principles at the International Islamic University, Malaysia.

*Sumber: http://www.islamonline.net/livefatwa/english/Browse.asp?hGuestID=5CSK50



Begitulah adanye..rupenye bende yang kita pandang enteng kesannya begitu besar sekali. Semoga kita cepat2 sadar dan berubah ke arah yang lebih baik, insyaALLAH! ALLAH knows best!



'Dari Abul-‘Abbas ‘Abdullah Bin ‘Abbas , dia mengatakan, “Aku berada di belakang Rasulullah saw. Baginda berkata, ‘Nak, Jagalah Allah niscaya Dia akan menjagamu. Jagalah Allah niscaya engkau akan dapati Dia ada di hadapanmu. Jika engkau memohon, mohonlah kepada Allah; dan jika engkau meminta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah. Dan ketahuilah bahwa jika seluruh umat berhimpun untuk memberikan manfaat (keselamatan) kepadamu, niscaya mereka tidak dapat melakukannya selain apa yang sudah Allah tetapkan untukmu. Dan seandainya seluruh umat berhimpun untuk menecelakakanmu, niscaya mereka tidak dapat melakukannya kecuali kecelakaan yang memang sudah Allah tetapkan untukmu. Telah diangkat pena dan telah kering lembaran-lembaran.” (Riwayat oleh At-Tirmidzi).

No comments:

Post a Comment