Tuesday, October 27, 2009

Soal Setia


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,

Di sisi hamba cik Rahmah yang sedang tekun belajar. Sedang hamba pula giat melarikan jari jemari di kekunci komputer sambil mendengar alunan piano dari utube. hihi, penuh perasaan lagha. Ini tidak boleh jadi!

Baik, kembali memusatkan fikiran. Pagi tadi, sarapan hamba dengan sebuah emel untuk dikongsi bersama. Emel yang agak menarik.

Mukaddimah emel itu bercerita tentang trend bercinta pada zaman sekarang. Zaman berubah, trend pun berubah. Kalo dulu2 trend bercinta cuma hebat melanda remaja, tapi tak lama selepas itu trend bercinta menular pada kanak2 sekolah rendah pulak. Tapi zaman sekarang ni di Malaysia khususnya adalah trend bercinta sesama veteran. Bukan itu saje, trend itu dihangatkan lagi dengan kategori tambahan iaitu veteran atau separa veteran atau muda-mudi yang bergelar suami atau isteri yang bercinta dengan suami atau isteri orang lain!

Tajuk emel yang dihantar pada hamba itu ialah "DAYUS".

Hamba bukanlah seorang yang berpengalaman dalam bercinta untuk menghuraikan betapa complicatednye sebuah cinta. Hamba juga masih bukan seorang yang menyanjung cinta manusia melainkan cinta ayahbonda hamba(istilah setia memswine buta adalah beza dengan menyanjung, tapi bukan hamba yang setia memswine buta itu, hehe!). Pendek kate, hamba bukanlah seorang yang layak untuk membicarakan soal ini.

Orang kata, cinta itu buta! Mungkin jugak ye, sebab cinta itu buta lah maka seorang suami~orang boleh jatuh hati dengan isteri orang lain! Sebab orang itu buta, tak nampak sijil nikah si buah hati nya. Jadi bagaimana, untuk tidak membutakannya? Perlukah ditampal di dahi para pencinta2 yang telah buta ini?
Mungkin agak besar untuk ditampal di dahi para2 suami dan isteri2 untuk menunjuk status masing2. Entahla, hamba rase bile saatnye hamba menjadi isteri, hamba mungkinlah tidak menjadikan dahi hamba sebagai papan kenyataan. Tapi pada pendapat hamba yang jahil ini, eloklah kalau seorang isteri berlagak seperti seorang isteri. Seperti sabda Rasulullah S.A.W, 'Tiada faedah yang paling baik diperoleh seorang mukmin (suami yang beriman) selepas bertaqwa kepada Allah azza wa jalla selain isteri yang solehah. Apabila suami menyuruhnya, ia mentaatinya. Jika suami memandangnya ia menggembirakan hati suaminya. Sekiranya suami bersumpah, ia memenuhi sumpah suaminya itu. Apabila ia keluar kerana bertugas atau berjuang, ia menjaga maruahnya dan maruah suaminya serta menjaga harta benda suaminya dengan cara berjimat cermat membelanjakannya.' (Riwayat Ibnu Majah)
Mungkinlah kite beria menyapu eye-shadow atau blusher bila nak ke tempat kerja, tapi selepas ini kita beria sapu kat rumah depan suami je, bleh ke agak2? Entahla, hamba ni memang kolot, eyeshadow ngan mascara pun hamba baru kenal, hak hak! Kalo kat rumah nak habiskan sebotol sehari pun takpe! Lagipun sale kat muzium Otago ni kan murah, borong la banyak2 sebelum balik nanti! hehe
Kalo lelaki mungkin agak susah untuk dibezakan antara yang benar2 bujang atau bujang olok2. Tetapi, para bujang olok2 ni hendaklah sedar diri dan mengakui bahawa saham anda bukanlah setinggi saham si bujang trang tang tang. Kosong lagi tiga, itu benar! Silakanlah, tapi jangan la mengikut trend semasa untuk membina tangga masjid dengan mencuri bata dari masjid orang lain! haishh, matlamat tidak menghalalkan cara!

Hamba jugak ade terbaca blog seorang hamba ALLAH ni tak lama dulu, tapi dah agak susah nak korek semula sumber nye dari mane. Biasenye hamba melompat dari blog ke blog, tapi itupun mungkin 3 bulan sekali la hamba buat! Apepun, hamba ALLAH ni lelaki, yang sudah berkahwin, beliau bercakap tentang bagaimana senangnye untuk jatuh cinta. Terutama kalau selalu borak2, tanye khabar` dalam sekelip mata dah boleh menyebabkan hati menjadi cair.

Bayangkan kita di tempat kerja, katekanlah suami engineer, keje kat tempat lain. Isteri pulak pensyarah ke, keje kat tempat lain plak. Isteri pagi2 g keje pakai kasut tumit 4 inci (erk, adeke), bunyinye saje dah menggoyang jantung. Dekat tempat keje, biasela meeting2, jumpa ngan collegues. I tengok U, U tengok I. Arini U tengok I, mate I purple, sok U tengok I, mate I jingga. Mane U tak jatuh hati, I ni macam pelangi plak! Mane ade orang tak suka pelangi. Bila I borak ngan U, gaye U bercakap macam I, kate same2 pensyarah, ala2 wakil rakyat berkempen gitu. Mane I tak jatuh hati, I macam U, U macam I! Suami kat tempat keje plak, lebih-kurangla keadaannya, lagila, sengaja sembunyikan status kan, kalo kat facebook tu saje letak "Its complicated". Hello, tak sedar2 diri lagi awak tu dah kawen?! Bila isteri tanye, cane nak buka akaun facebook, marah! Konon tak de maknenye bukak2 facebook, nak buat ape? Amboiii, banyak chantek, mengaku je lah! Keje plak ngan isteri2 orang yang sefahaman dan sealiran. Tanya pasal alat ni, tau, tanya pasal mesin tu, tau! Alang2, tanya pasal adik beradikla, pas tak lama, alang2 ajak makanla, aiii pasal husband kawan tu tak mo tanye ke?!

Pendek tulis, 2-2 memainkan peranan penting. Lelaki dan perempuan! Seorang suami~ orang dan seorang isteri~orang. Keduanya kene pandai memainkan peranan sebagai seorang yang setia, menjaga diri, mata dan hati. Betapa senang untuk jatuh cinta! Betul! Betapa payah untuk melupakan kenangan bersama! Betul! Ciptalah kenangan semanis mungkin bersama yang halal untuk dicintai, iaitu sang suami atau pada sang isteri! Janganlah sengaja mencari kesalahan sebesar kuman, demi menangkis cinta yang dulunya setinggi gunung! Firman Allah, "Bergaullah dengan isteri-isteri kamu menurut cara yang wajar dan baik. Sekiranya kamu berasa tidak senang disebabkan perangai mereka, bersabarlah mungkin dalam perkara yang kamu tidak suka itu Allah menjadikan kebaikan yang banyak." (An-Nisa: 19).

Dulu kaulah ibarat satu2nya bulanku, sekarang bile ke tempat keje, banyak pulak bulan2 di langit biru, ye! Gambar sekadar hiasan, tiada kene mengena dengan entri, hehe (erk, maaf empunya gambar~hasil google nih)

Soal setia, jangan ditanya kenapa!!!

"Ya ALLAH, lembutkanlah hati suamiku sepertimana Engkau lembutkan besi bagi Nabi Daud!"



(p/s: Doa di atas diletak di situ sebagai cadangan untuk para pembaca yang bergelar isteri;)

No comments:

Post a Comment