Thursday, October 8, 2009

Rindu nasik bungkus..

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Tuan hamba sidang pembaca yang dikasihi sekalian,

Sedang menunggu supervisor, tup2 sv dah hilang, tulis blog sudey!

Sedang lalu lalang jugak, di laluan tengah bangunan yang menakutkan ini. Yang kiri kanannya berderetan haiwan2 yang di awet segar! Bukan suntik botox ok! Terpamer dalam balang2 kaca yang jernih dan sangatla transparent. Ni kalo malam2 nak datang ni memang berteman!

Dalam duk lalu lalang tu, entah kenapa tetiba teringat plak nasi bungkus kat malaysia. Terutama nasi bungkus kat gerai depan rumah satu ketika dulu. Pagi2 weekend akan ade berbungkus2 nasi berlauk ayam kat atas meja. Maklum kami ramai! Terima kasih buat abah dan ma. Dah lama tak merase nasi bungkus tu, tambah pulak kak yah yang jual nasi bungkus tu dah berhenti berniaga. Dah cari keje lain dah.

Kalo balik kampung ma pulak, tak jauh mane pun kampung tu, negeri jiran je, hehe, ade satu gerai yang jual nasik kerabu yang memang, masyaALLAH sedapnye..kecik je bungkusan dia, murah plak tu, 50 sen je! Tapi dalam tu macam2 ada, ade lada jeruk, ade telur masin, ikan goreng celup tepung. Akan tetapi, berbaloi dengan harganya, semuanya dalam kuantiti yang sikit la, makcik tu pun nak hidup gak! Jadinya, oleh kerana itu, untuk sekeluarga kami sahaja, memang akan tempah khusus berpuluh2 bungkus kot! Tapi itu dulu...

Mase blajo kat Terengganu pun, nasik bungkus depan KUSTEM memang berbaloi! Ingat nasi bungkus depan KUSTEM, lupakan yang lain! Untuk nasi beserta seketul ayam, 2 jenis sayur mayur dan sambal, cuma 2.50 hinggit sahaje. Itulah nikmatnya tinggal di Terengganu. Tapi itu dulu la!

Dah keje pulak dekat tempat yang sama, keadaan sedikit berbeza la. Kali ni, tempat makanan murah tetap menjadi pilihan. Rindu nasik goreng ayam McFly di pesisir pantai dekat dengan UMT. Tapi kat c2 ramai yang amat, jadik biasenye kami mengerahkan orang lain untuk membelikan untuk kami. Kadang2 student kami jadik mangsa, haha, mangsa buli! Tapi itu kisah dulu! Skang kami dah baik! Sebab kami sume dah jadik student balik!!

Teringat kisah seorang kawan yang baik hati, konon nak belanja, tapi belanja di McFly rupenye, takpela, janji sedap! Kenape namanya McFly? Itu kelakar! kalo bgtau, nescaya tuan hamba semua merase geli. Oleh itu, biarlah rahsia..

Haishh, dimanakah sv ku ini!

Kriut..kriut...haishh, nak g carik nasi bungkus dulu la! (Macamla ade, huhu)

'Ya ALLAH berkatilah rezeki yang engkau berikan kepada kami, dan peliharalah kami dari siksa api neraka.'

Ngap!








No comments:

Post a Comment